برنامه درسی سرآمد

آیا مدارس فرزندان ما را برای زندگی موفق و سعادتمند در این روزگار پرچالش و تغییر آماده می‌کنند؟

شاید مهم‌ترین دغدغهٔ هر نظام آموزشی، مشخص نمودن ویژگی‌های دانش‌آموزانی باشد که پس از طی کردن دورانِ تحصیل از مدرسه، وارد عرصهٔ کار و زندگی می‌شوند. آیا آن‌ها افراد توانمند و موفق و سعادتمندی خواهند بود؟ این سوالی است که شاید هرکدام از والدین، از مدیر مدرسه فرزندشان هم پرسیده باشند؛ یا براساس آشنایی با دانش‌آموزانِ سابقِ هرکدام از مدارس، برای انتخابِ مدرسهِ فرزندشان، تصمیم گرفته باشند. 

برای اینکه به این سؤال پاسخ بدهیم، لازم است بدانیم که همهٔ سهم مدرسه، برای ایجادِ زمینهٔ رسیدنِ دانش‌آموزان به شایستگی‌هایِ مورد انتظار را باید در برنامهٔ درسی آن مدرسه، جستجو کنیم. وقتی در مورد برنامهٔ درسی مدرسه‌ای، صحبت می‌کنیم شاید در وهلهٔ اول برنامهٔ هفتگی کلاس‌ها به ذهنمان برسد؛ اما تعریف دقیقِ برنامهٔ درسی مدرسه‌ای، شامل همه اتفاقات و رویدادهای آموزشی و تربیتی در مدرسه می‌شود که دانش‌آموزان از ابتدای ورود به مدرسه، تا زمان دانش‌آموختگی آن را تجربه می‌کنند؛ این برنامه ابعاد ذهنی و عاطفی و اجتماعی و جسمی – حرکتی و معنوی را نیز شامل می‌شود. پس برنامهٔ درسی هر مدرسه، نقش بسیار اساسی و کلیدی در برآورده‌کردنِ انتظارات ما از نظام آموزشی دارد.

در کشور ما مانند بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته، برنامهٔ درسی ملی، تهیه و تدوین شده است و تلاش نظامِ آموزش‌وپرورش، برای اجرای آن طیِ سال‌های گذشته مضاعف شده است؛ تلاشی که در قالب برنامه‌های آموزش‌وپرورش در قرنِ ۲۱، موضوع پژوهشِ دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی در این حوزه است. پژوهشکده بنیاد سرمد نیز در راستای چشم‌انداز و مأموریت خود برای دستیابیِ بهتر به اهدافِ برنامهٔ درسی ملی و در راستای ایجاد زمینهِ دستیابی به اهداف برنامهٔ درسی قرنِ ۲۱، تهیه و تدوین «برنامهٔ درسی سرآمد» را در دستور کار خود قرار داده است. این برنامه‌ی درسی مدرسه‌محور، به‌عنوان یک برنامهٔ جامع آموزشی و تربیتی، این امکان را فراهم می‌سازد که علاوه بر مدارس سرمد، سایر مدارس نیز بتوانند از محتوای آن به‌عنوان نرم‌افزار و برنامهٔ آموزشی خود استفاده کنند و علاوه بر توسعهِ تجارب موفق و روزآمد، زمینه تحقق بیش‌ازپیش عدالت آموزشی را نیز فراهم آورند.

 برنامهٔ درسی سرآمد، با نگاهی تخصصی به موضوعاتِ درسی در حوزه‌های مهارت‌های زبانی و خواندن، هنر، ریاضیات، اقتصاد، علوم پایه، تاریخ، جغرافیا، تربیت بدنی و مطالعات اجتماعی و روش‌های دستیابی به اهداف آن‌ها، می‌پردازد و بسته آموزشی خود را برای دانش‌آموزان، معلمین، والدین فراهم می‌آورد.

کمان برنامه درسی سرآمد

این برنامهٔ درسی، برای سال‌های ابتدای دبستان به‌صورت تلفیقی و مبتنی بر بسترهای دیجیتال طراحی می‌شود. تاکنون برنامه درسی سرآمد برای مقاطع پیش تا سوم دبستان طراحی و اجرا شده‌ است.

برنامهٔ درسی سرآمد، علاوه بر مهارت‌های خاص هر درس، توجه ویژه‌ای به خلاقیت، برقراری ارتباط، همکاری و تفکر نقادانه دارد و در کنار مهارت‌های زندگی و سواد دیجیتال در بستر آموزش‌وپرورش قرن ۲۱، در تلاش است تا کیفیت فعالیت‌های یاددهی و یادگیری را ارتقا بخشد.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on print
پرینت
5/5
بنیاد سرمد
بنیاد سرمد

مطالب مرتبط

بنیاد سرمد

ما در بنیاد عام‌المنفعهٔ فرهنگی آموزشیِ سرمد، گرد آمده‌ایم تا همهٔ تلاش خود را برای ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی به کار بگیریم. بدین‌منظور با مطالعه و تحقیق، همکاری با مراکز آموزشی و ساختارسازی در امر تعلیم‌وتربیت، به دنبال خلق الگوهای نوین، کارآمد و قابل تعمیم در آموزش‌وپرورش هستیم.

پاسداران، بالاتر از چهارراه پاسداران، خیابان عابدینی‌زاده، پلاک ۱۲، واحد ۳

شماره تماس : ۶۸ الی ۰۲۱۲۲۷۸۴۸۶۷