پروژه شهرک آموزشی سرمد در اروند

دبستان سرمد خرمشهر

یکی از اهداف اصلی بنیاد سرمد، تلاش در راستای ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی در سطح کشور است. و این تلاش در سه حوزه‌ی سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرمایه انسانی بروز و ظهور پیدا می‌کند. بنیاد سرمد پس از مطالعات فراوان تصمیم به تأسیس شعبه جدید مدرسه سرمد در شهر خرمشهر گرفت. این تصمیم در دو مرحله اصلی تعریف شد.

مرحله اول، که به صورت کوتاه‌مدت پیش‌بینی شده است، با همکاری واحد توسعه فیزیکی و واحد مدارس بنیاد سرمد در سال ۱۴۰۰ آغاز شد. در این مرحله ۲ قطعه زمین به مساحت مجموع ۱۰۰۰ متر مربع، شامل یک بنای ۵۰۰ متری در مرکز شهر خرمشهر خریداری شد.

این ملک در مرداد ۱۴۰۱ تحویل گردید و فرآیند تعمیر اساسی ساختمان در طول ۵ ماه انجام شد. این ساختمان پس از تکمیل با استانداردهای سرمد در آذر ۱۴۰۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و پیش‌دبستانی و دبستان پسرانه سرمد خرمشهر در آن شروع به فعالیت کرد.

مرحله دوم، که گام اصلی و بلند‌مدت پروژه خواهد بود، پروژه “شهرک آموزشی سرمد” در منطقه اروند است. مطالعات و اقدامات اولیه پروژه اروند مانند مطالعات پایه و بررسی اسناد بالادست شهر و منطقه، تشخیص و تحلیل وضعیت سایت، بررسی ضوابط و مقررات فضاهای آموزشی، تحلیل و بررسی تجارب جهانی، برنامه‌ریزی فضایی و عملکردی پروژه توسط واحد توسعه فیزیکی بنیاد سرمد انجام شده است. همچنین جهت ساخت این پروژه، زمین‌های مختلف منطقه اروند شامل خرمشهر، آبادان و جزیره مینو از سال ۱۴۰۰ گذشته مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت در آذر ۱۴۰۱ مجموعه زمین‌هایی به مساحت حدود ۹ هکتار در جزیره مینو به عنوان گزینه نهایی انتخاب و خریداری شد. که با توجه به یکپارچه بودن منطقه اروند، امکان ارایه خدمت به هر سه شهر آبادان، خرمشهر و جزیره مینو را دارد.

موقعیت زمین در منطقه

در این پروژه تلاش می‌شود با نوآوری و تحقیق، همراه با نگاه تخصصی، مدارس الگو و کارآمد با تمرکز بر تأمین نیازهای آموزشی، فرهنگی و تفریحی قشرهای مختلف مردم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در سطح منطقه تأسیس شود.

کلیات فضاهای پروژه اروند به ۵ دسته‌ی فضاهای آموزشی، فضاهای کمک آموزشی، فضاهای فرهنگی، فضاهای ورزشی-تفریحی و فضاهای پشتیبانی تقسیم می‌شود.

فضاهای آموزشی شامل یک دبستان پسرانه و دخترانه،  یک دبیرستان شماره ۱ پسرانه و دخترانه و یک دبیرستان شماره۲ و هنرستان پسرانه و دخترانه خواهد بود که در مجموع شامل ۱۲ پایه، ۹۶ کلاس ۲۵ نفره و ظرفیت خدمات‌رسانی به ۲۴۰۰ دانش‌آموز در سال می‌شود.

فضاهای کمک آموزشی شامل مهد کودک و پیش‌دبستانی، سالن اجتماعات بزرگ چند منظوره، پانسیون معلمان، کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز آموزش تکمیلی می‌شود.

فضاهای فرهنگی و هنری شامل کتابخانه، موزه و گالری، سالن نمایش فیلم و تئاتر و کارگاه‌های هنری می‌شود.

فضاهای ورزشی شامل سالن ورزشی پسرانه و دخترانه، استخر پسرانه و دخترانه و سالن فضاهای بازی و تفریحی می‌شود.

فضاهای پشتیبانی شامل نمازخانه، رستوران، کافی‌شاپ، درمانگاه، اداری مرکزی، تأسیسات زیربنایی، پارکینگ و نگهبارنی و سرایداری می‌شود.

با تکمیل فرآیند خرید زمین و تهیه و تنظیم اسناد و مدارک پروژه “شهرک آموزشی سرمد” فرآیند مسابقه معماری بابت طراحی این پروژه با حضور معماران برجسته‌ی ایرانی از آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ نتیجه مسابقه اعلام خواهد شد.

جلسه مسابقه معماری پروژه شهرک آموزشی سرمد در منطقه اروند
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on print
پرینت
5/5
بنیاد سرمد
بنیاد سرمد

مطالب مرتبط

بنیاد سرمد

ما در بنیاد عام‌المنفعهٔ فرهنگی آموزشیِ سرمد، گرد آمده‌ایم تا همهٔ تلاش خود را برای ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی به کار بگیریم. بدین‌منظور با مطالعه و تحقیق، همکاری با مراکز آموزشی و ساختارسازی در امر تعلیم‌وتربیت، به دنبال خلق الگوهای نوین، کارآمد و قابل تعمیم در آموزش‌وپرورش هستیم.

پاسداران، بالاتر از چهارراه پاسداران، خیابان عابدینی‌زاده، پلاک ۱۲، واحد ۳

شماره تماس : ۶۸ الی ۰۲۱۲۲۷۸۴۸۶۷