قصهگویی را جایگزین درس دادن کنید
پنجمین وبینار آموزشی سرآمدشو در روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ با موضوع داستانوارسازی پداگوژی ۲ برگزار شد.
رویدادهای آموزشی سرآمدشو، از برنامههای واحد تحقیق و توسعهی بنیاد سرمد است. این وبینارها جلساتی ماهانه و آنلاین است که با موضوعات مختلفی حول محور آموزش و تربیت برگزار میشود.
هدف ما از برگزاری این مجموعه رویدادهای آموزشی، بهروزرسانی معلمان در مسئله آموزش است. ما پس از شناسایی موضوعاتی که میتواند به کیفیت آموزش در سطح کشور کمک کند، در این جلسات سعی کردهایم تا با استفاده از اساتید خلاق و نوآور همان حوزه، در رویدادهای آنلاین سرآمدشو به مسائل مختلف حیطه آموزش بپردازیم.
مهمان وبینار پنجم، مانند وبینار چهارم، سرآمدشو دکتر طلایی (عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور سابق وزیر آموزش پرورش) بودند و این رویداد به میزبانی دکتر شریفیان، مدیر واحد تحقیق و توسعه بنیاد سرمد انجام شد.
این رویداد آموزشی در ادامهی رویداد قبلی و با همان موضوع داستانوارسازی پداگوژی برگزار شد.
در جلسهی قبلی به دو واژهی مهم داستان و پداگوژی پرداخته شد و در وبینار پنجم در مورد ابتکاراتی که با استفاده از مفهومِ پداگوژی، در طول زمان شکل گرفته صحبت شد.
تئاتر، ادبیات و زبان جزو مهمترین تظاهرات فعالیتهای انسانی هستند و تمام فعالیتهای انسانی یک نظام فعالیت دارد. در این نظام، یک فاعل یا انجامدهندهٔ کار و یک مخاطب یا انجامگیرندهٔ عمل وجود دارد. ارتباطی که بین مخاطب و انجام دهندهٔ کار وجود دارد، منجر به یک خروجی و حاصل میشود. در سازوکار این نوع از ارتباط، یکسری ابزارهایی وجود دارد که به ما کمک میکند تا خروجیِ مطلوبمان را داشته باشیم.
این ابزارها در یک بستر جمعی به کار میروند پس متاثر از آن خواهند بود. همچنین هر بستر جمعیای تحت تاثیر یکسری قوانین شکل میگیرد و تقسیم کار به عنوان یکی از عناصر دیگرِ هر نظامِ فعالیت مطرح میشود.
برای داستانوارسازی آموزش دو مبنای نظری وجود دارد:
- نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی
- نظریه کدسازی برنشتاین
و بر این اساس داستان، یک ابزار آموزشی است.
داستانوارسازی یکی از روشهای تدریس اثربخش است و با طراحی داستان میتوان از بیانگیزگیِ دانشآموزان جلوگیری کرد.
در این جلسه فواید داستانوارسازی به شرح زیر بیان شد:
- معنابخشی به اهداف درسی
- امکان تعمیم آموختهها
- عمقبخشی به آموختهها و در نتیجه امکان نقد و دیدگاهگیری
- توسعه مفاهیم با استخدام واژگان نو
- امکان لحاظ کردن تنوع علایق و نیازها
- توجه به تنوع فرهنگی و زبانی و خلقی و شغلی
- کمک به مدیریت کلاس
- توجه به اهداف روانی و اجتماعی آموزش
پس از آن ویژگیهای داستان پداگوژیکی بررسی شد:
- عناصر جذابیت و کشانندگی یک داستان را داشته باشد.
- اهداف آموزش در داستان پیچیده شوند.
- داستان به زندگی واقعی دانشآموزان نزدیک باشد که بتوانند خود را غرق در آن تصور کنند.
- کودکان تجربه درگیر شدن با داستان در سه سطح عاطفی، شناختی و مهارتی را داشته باشند.
- داستان، قدرت فراهم آوردن محیطِ غرقشده و محیطِ غوطهورسازی را داشته باشد؛. یعنی محیطی که انسان خود را غرق در حوادث، رویدادها و شخصیتهای داستان میکند.
در پایان دکتر طلایی و دکتر شریفیان مثالهایی در مورد داستان پداگوژیکی در دروس مختلف بیان کردند و از داستانهای معروفی که نمونهای از داستانوارسازی پداگوژی هستند، نام بردند.
برای اطلاع از رویدادهای بعدی سرآمدشو، میتوانید عضوی از صفحه اینستاگرام ما باشید.