واحد توسعه و زیرساخت فیزیکی تلاش میکند تا با ایجاد سختافزار و فضای آموزشی ایدهآل برای ارتقای آموزش قدمی مؤثر بردارد.
این مجموعه با تلفیق معماری و اصول تربیتی – آموزشی سعی دارد تا بهترین بهرهوری را از ظرفیت موجود داشته باشد.
در این واحد، المانهای موجود در فضای آموزشی یکبهیک بررسی میشود و تأثیر آن بر یادگیری سنجیده میشود و سپس در کنار دیگر عناصر، یک مجموعهٔ درست و صحیح آموزشی را میسازد.
در مرحلهٔ بعد، محل مناسب برای ایجاد یک مدرسه انتخاب میشود و با رعایت استانداردهای مدون شده در این زمینه، مجتمع آموزشی زیر نظر این واحد به مرحلهٔ اجرا میرسد.
ماموریت واحد توسعه طراحی، انجام اقدامات لازم جهت شناساندن و معرفی ماموریت، اهداف و خدمات بنیاد به جامعه و مخاطبین، مدیریت ارتباطات و رسانهها در چارچوب سیاستهای کاری بنیاد سرمد و همچنین همکاری و مشارکت در تدوین برنامههای راهبردی، عملیاتی و برآورد منابع مورد نیاز حوزههای روابط عمومی سایر بخشهای بنیاد سرمد است.
به عقیدهی ما؛ وجود رسانه در مسئلهی آموزش، امری ضروری به حساب میآید.
در خانوادهی سرمد نیز هرآنچه که بروز و ظهور بیرونی پیدا میکند، محصول تلاشِ واحد توسعه طراحی است. رسالت ما در این واحد، نمایش هرآنچیزی است که در بنیاد، ارزش محسوب میشود. همچنین در پی آنیم تا با گسترش این ارزشها و نمایش کارهای این مرکزِ فرهنگی آموزشی، در راستای ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی قدمی موثر برداریم.
در بنیاد سرمد تمرکز ما بر افراد – به عنوان سرمایههای اصلی و شرکای سازمان – و تعاملات بین آنهاست. ما در بنیاد سرمد افراد شایسته را کشف و جذب می کنیم چرا که اعتقاد داریم این افراد می توانند جایگاههای شغلی خود و فرایندهای آنها را بسازند.
هر فردی در سازمان برای ما مجموعه ای از نقاط قوت است که تلاش میکنیم با راهحلها و انتخابهای خودش مسیر رشدش را در سازمان پیدا و طراحی کند. ما سعی میکنیم با توجه به پتانسیلهای هر فرد به او کمک کنیم تا با کشف استعدادهایش جایی را در سازمان پیدا کند که بهترین عملکرد را داشته باشد تا بتواند معنای وجودی خود را زندگی کند.
ما بر این باوریم که کارکنان بنیاد سرمد می توانند حمایت شوند، کمک دریافت کنند تا بهرهورتر شوند، احساس ارزشمندی بکنند، از خود ابتکار عمل نشان داده و کار کیفی انجام دهند.
واحد توسعه محصول، چشمانداز، ماموریت و اهداف بنیاد سرمد را طراحی میکند و نسبت به پیادهسازی آنها برنامهریزی مینماید. در هر سازمان بسته به حیطهی فعالیتش، فرایندهای متفاوتی انجام میشود. وظیفهی واحد طرح و برنامه؛ طراحی، شناسایی و بهسازی همین فعالیتها به منظور بهبود عملکرد و افزایش بهرهوری سازمان است.
طی این شناسایی و بهسازی، ورودیها و خروجیهای هرکدام از فرایندها استانداردسازی میشوند، تمامی فرایندهای موازی با هم تلفیق میشوند و همهی فعالیتهایی که ارزشی برای بنیاد سرمد ایجاد نمیکنند، حذف میشوند.
واحد توسعه محصول در بنیاد سرمد، به فعالیتهای آموزشی کمک میکند تا بهترین کارایی و بهرهوری را داشته باشند.
برای مثال؛ این واحد پس از بررسی نرمافزارهای موجود برای ساماندهی کارهای نهادهای آموزشی، با طراحی یک نرمافزار برنامهریزی منابع توانسته است؛ فعالیتهای طولانی سازمانهای آموزشی مانند؛ طراحی تقویم آموزشی، برگزاری جلسات گروهی فعالان آموزشی و بایگانی منابع واحدهای آموزشی و … را سریع و راحت و معتبر سازد. اطلاعات بیشتر در مورد این نرمافزار را میتوانید از اینجا ببینید.
مأموریت واحد مالی بنیاد سرمد، بهینهسازی ساختار مدیریتی، بهبود عملکرد شرکت برای برنامهریزی آتی باتوجهبه تحلیلهای مالی در حوزهٔ برآورد و بودجهبندی و کنترل هزینه است.
واحد مالی در بنیاد سرمد با هدف یکپارچهسازی جریانهای مالی و تصمیمگیری درست در حوزه سرمایهگذاری در پروژهها فعالیت میکند.
تهیه گزارشهای مالی از اهداف اصلی این واحد است که باعث هدایت فعالیتهای سرمایهگذاری و توسعهٔ استراتژی میشود. همچنین؛ با تامین منابع مالی از جریانهای درآمدی، در بهینهترین روش ممکن آنها را هزینه میکند.
در پژوهشکده بنیاد سرمد، پروژههای تحقیقاتی پیرامون موضوعات مرتبط با تعلیموتربیت در همکاری با دانشگاهها و مدارس و مؤسسات فرهنگی طراحی و اجرا میگردد.
از سری کارهایی است که در واحد تحقیق و توسعه انجام میشود.
در پژوهشکده سرمد تلاش میکنیم تا چند قدم فراتر از وضعیت کنونی در فضای تعلیموتربیت قدم برداریم و حوزهٔ پژوهشی و نظریهای تربیتی را به حوزه اجرا و کاربرد آنها در برنامههای آموزشی و تربیتی نزدیک کنیم و بهرهوری و اثربخشی را در همه سطوح مرتبط با برنامههای آموزشی و تربیتی افزایش دهیم.
رویکرد یادگیری در قرن ۲۱ مبتنی بر یادگیری مادامالعمر و یاد دادن یادگیری است (Learning How to Learn).
علاوه بر این نگاه، در موضوعات درسی مثل خواندن و نوشتن و حساب کردن و علوم و …، چهار مهارت اساسی یعنی خلاقیت، تفکر نقاد، همکاری و برقراری ارتباط در برنامه درسی از اهداف مهم و کلیدی است. در کنار این موارد، شایستگیهای مرتبط با مهارتهای زندگی و شغلی و همینطور سواد دیجیتال و سواد رسانه نیز از جمله قطعات سازنده پازل هدفگذاری در قرن ۲۱ است.
در پروژهٔ برنامهٔ درسی سرآمد، با نگاهی تخصصی به موضوعاتِ درسی در حوزههای ریاضی و ادبیات و علوم و … و روشهای دستیابی به اهداف آنها، بستههای آموزشی برای دانشآموزان، معلمین، والدین فراهم میشود. هدف این پروژه، ارتقای کیفیت فعالیتهای یاددهی و یادگیری است.
و پروژه آکادمی سرمد، خانهٔ معلم برای یادگیری مستمر و مداوم در حوزهٔ آموزش است. در این سامانه، معلمان و فعالان آموزشی میتوانند از کلاسهای متنوع و مفیدی که در همهٔ سطوح مربوط به آموزش برگزار میشود، شرکت کنند و از لحاظ کمی و کیفی در فرایند تعلیموتربیت موفقیت بیشتری کسب کنند و همیشه در پی بهروزرسانی خود باشند.
در پروژهٔ مهارتهای زندگی، به مهارتهای شخصی و اجتماعی کودکان و نوجوانان پرداخته شده است و ارتقای بهداشت روانی کودکان و نوجوانان از اهداف اصلی این پروژه است.
وجود پژوهشکده در مورد مدارس، کاری جدید و نوین است که به عقیدهٔ ما، میتواند تأثیر شگفتانگیزی در مسئلهٔ آموزش داشته باشد و ما در بنیاد سرمد، باهدف ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی، بودن این واحد را امری لازم برای رسیدن به این مقصد میدانیم.
پژوهشکده بنیاد سرمد در انجام پروژههای خود آمادگی همکاری با علاقهمندان را دارد و در تلاش است تا با تولیدات خود بتواند خدماتی را به مدارس، خانوادهها و نهادهای فرهنگی و پژوهشی عرضه نماید.
داستانِ مجتمعهای آموزشی سرمد، از یکسری ایده برای بهروز کردن موضوع تعلیم و تربیت آغاز شد. این ایدهها بدون وجود فضای مناسب، قابل اجرا نبود فلذا با لطف و کمک خدا و کمک خیرین، بستری مناسب برای اجرای ایدههای نو در حوزهی تعلیم و تربیت، تحت عنوان «مجتمعهای آموزشی» پدید آمد.
هدف این مجتمع این است که با تکیه بر سه محور؛ محتوا و نرمافزار، نیروی انسانی و سختافزار و امکانات، تعریفِ خود را از مدرسهداری شاخص ارائه دهد. در این تعریف یادگیری، نحوهی آموزش، مکان یادگیری و شور و اشتیاق دانشآموز برای فراگیری درس، اهمیت دارد. هرچه کیفیتِ آموزش بالاتر برود، ما به هدفمان در بخش مجتمعهای آموزشی دست یافتهایم. در این تعریف؛ محتوا و برنامهی آموزشی همراستا با محیط مناسب آموزشی پیش میرود.به عنوان مسلمان جامعهی اسلامی،همانگونه که شیعه باید مایهی تفاخر دین باشد، وظیفهی ماست که در عرصهی آموزش کشور قدمی برداریم و رسالت مجتمعهای آموزشی نیز همین است.
ما در مجتمعهای آموزشی به دنبال تیراژ نیستیم زیرا تعلیموتربیت آنقدر خطیر و ارزشمند است که صرفِ گسترشِ کمّی آن، نمیتواند ضامن کیفیت آن نیز باشد. چیزی که برای ما بسیار اهمیت دارد، حفظ کیفیت است. اگر بتوانیم این خدمات را با حفظ کیفیت در ابعاد بزرگتری ارائه کنیم، به شرط رعایت این مسئله، این کار را انجام میدهیم.
در حال حاضر نیز دو ساختمان در مدرسه پسرانه در مقاطع پیش دبستان تا ششم دبستان و یک ساختمان مدرسهی دخترانه، زیر مجموعه این واحد فعال است.
ما در بنیاد عامالمنفعهٔ فرهنگی آموزشیِ سرمد، گرد آمدهایم تا همهٔ تلاش خود را برای ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی به کار بگیریم. بدینمنظور با مطالعه و تحقیق، همکاری با مراکز آموزشی و ساختارسازی در امر تعلیموتربیت، به دنبال خلق الگوهای نوین، کارآمد و قابل تعمیم در آموزشوپرورش هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای بنیاد سرمد محفوظ است.توسعه توسط تیم پلکس